25 november 2010

Den där om day 18 – Your favorite birthday

Vi åkte alltid tåg på min födelsedag när jag var liten. Det var sportlovsvecka och vi åkte till Åre och jag hade nästan alltid oturen att fylla år den dagen vi åkte. Utanför gick det från barmark till snömark och jag radade upp mina gosedjur i min överslaf med min lillebror i den nedre. Fast honom radade jag såklart inte upp. En gång stod vi på stationen i Lund och min mamma tittade ner på mina fötter och undrade varför jag hade sommarskorna på mig. Det var inte så kallt i Skåne, så jag tänkte liksom inte på att man skulle ha vinterskor. Jag fick nya i Åre.

Det där måste vara mina bästa födelsedagar: födelsepresenter som smusslades ner och med. Alla tillsammans, hela dagen, på ett tåg. Pulverchoklad som vanligtvis blandades med vatten, men dagen till ära i mjölk, hämtat i bistron, upphällt i termos. Rullsmörgår (som vi kallade tunnbröd) med räkost, eller renkött och pepparrotskräm, som jag gillade för att pappa gillade.

Den obligatoriska familjebilden, där även alla mina gosedjur och nya presenter skulle vara med.

Jag gillade inte alls att åka skidor. Jag vet inte ifall det var för att jag var dålig på det eller ifall jag var dålig på det för att jag inte gillade det. Vi åkte till fjällen ändå. Från att jag var tre tills att jag blev femton och fick stanna hemma själv. Tolv år och lika många födelsedagar på tåget.

2 kommentarer:

Haren sa...

Du skriver så mycket fint i den här listutmaningen att jag tappar koncepten lite. Såru vet att jag tycker det! För jag har ju knappt hunnit kommentera.

Haren sa...

tappar koncepten? det var konstigt skrivet. jag är trött.