15 november 2010

Den där om day 08 - A moment

Jag sitter i soffan hos en kille som går i min klass på universitetet. Han sitter bredvid och bredvid honom sitter en annan klasskompis. Byt inte musik hela tiden! Skriker han och när jag byter låt. Jag tittar på honom. Sen byter jag låt igen och dricker mitt vin ur ett plastglas. Vi är på inspark, vi har precis börjat universitetet. Jag är nervös och ganska obekväm. Hemma i min trea sitter min kille och antagligen dricker han whiskey och läser någon svår bok. Jag vill hellre vara där han är.

Jag vänder mig mot killen bredvid och pekar på datorn. Du har bra musiksmak! Han har bra musiksmak. Jag flyttar mig och går över till de jag känner mig mest bekväm med efter en vecka på universitetet. Festen avslutas med allsång till Stad i ljus. Vi känner varandra med vin i kroppen: än så länge nästan bara så, vi går i samma klass: vi är likadana, har blivit ihoptryckta som bitar ur ett pussel där kanterna inte riktigt passar, men någon har tryckt dit oss ändå. Tillsammans är vi ett helt pussel, en samhällsvetarklass, men vi har inte ännu lärt oss vilken bit som ska ligga bredvid vilken.

Jag sitter på ett bord utanför utestället som är ett gammalt stall och röker. Jag övar på att göra rökringar som aldrig blir rökringar när jag är full utan mer blir rökmoln. Några av mina rökande klasskompisar sitter bredvid. Han som satt bredvid mig i soffan kommer ut och sätter sig bredvid mig. Jag börjar hobbyanalysera honom utan att han ber mig. Jag hobbyanalyserade alltid folk på fyllan fast att de inte ville när jag var tjugotre. Jag trodde jag var skitduktig. Det var jag också. Jag berättade för honom att han säkert var en sån som älskade sin mamma för mycket, som drömde om en ljuv tjej men som skulle passa bättre med en rivig. Jag ordbajsade vidare om att han inte var så tuff som han trodde, att han säkert hade ett varmt och fint hjärta någonstans. Ja, och sen sa jag att han ville ha en sån där tjej som man inte vågar knulla i röven.

Ungefär där med röven började klasskillen skruva lite på sig, sen sa han att han skulle gå in till baren och ja, se om det finns någon sån där ljuv tjej.

Ja, sen går det en massa moments och sen går det en massa år och en dag så blir den där killen Stolte mannen.

7 kommentarer:

inte skyldig sa...

Haha! Gu så kul!

PS. Jag vill också bli analyserad!

PS2. Stämde din analys av honom?

Colombialiv sa...

Fint! Tänk så det kan gå.

Johanna sa...

Hahaha! Vilken fantastiskt bra historia!

Caroline sa...

Hehe, ja det var ett fint moment det. Spot on tydligen!

Lfthmn sa...

Åh, så fint! På sitt sätt, liksom!

Visste jag inte bättre skulle jag nästan tro att du pluggade i Växjö :-)

Jenny sa...

Inte skyldig: men jag kan bara analysera främlingar, dig känner jag ju!

Och min analys stämde finfint. Han är ju tillsammans med en rivig tjej!

De kallar mig Skrållan: ja, jisses, det var Växjö! Har pluggat på en herrans massa ställen: Växjö, Lund, Stockholm, Uppsala, Mexiko City. Men Växjö längst.

inte skyldig sa...

Men! Ändå! Analysera! Obs! säg ej elaka saker.