30 november 2010

Den där om day 23 – Something that makes you feel better

Min mans mage. Min mans hand på min rygg. När han klappar mig över håret eller dansar i köket. Min man. Min katt som dog och hamnade i katthimmelen. Inte att hon dog, men oj, den kärleken! Min bror. Min brors humor. Min mamma. Min pappa. Min pappa som röstat på fel parti hela sitt liv, men nu vänt om helt och röstar rätt. Hur min pappa såg ut på slutet av sjuttiotalet. Att min pappa sparar på allt, allt och därför bland annat har kvar födelsedagskort från när han var fem. Att min mamma och jag har en bokklubb. Att min mamma läste från sida sex till sida tvåhundrasexton på bara en dag. Att min mamma ibland ringer fast att hon inte har något att säga. Raindrops on roses and whiskers on kittens. Att min man inte köper blommor när jag är ledsen utan lysande ljushus som spelar musik. Lysande ljushus som spelar musik. Att min man inte blir ledsen fast att jag råkar välta ner det lysande ljushuset så att det går sönder. Ett trasigt lysande ljushus. Musik. Mest bra musik. Men även dålig musik, om den är rolig. Dans. Mest ful dans. Men även fin dans. Popcorn. Att ge bort presenter. Att få presenter. Födelsedagar. Helst mina egna födelsedagar. När något himla fint händer. Som Obama. När som Obama hände började jag gråta. Fina kommentarer på min blogg. Tanken på att jag och Stolte mannen kommer att skaffa barn så småningom. Vår framtida lägenhet. Alla pengar som jag kommer tjäna på att jobba över. Min underbara bokklubb (den andra, som inte innehåller min mamma). Böcker. James Frey som skrivit den bästa boken jag läst i år. Chimamanda Ngozi Adichie. Stevie Nicks bakom scenen. Vettiga och bra djävla människor som orkar kämpa när och om inte jag gör det. Gå med i demostrationer mot något man inte tror på. Eller med något man tror på. Mina vänners kramar. Mina bästa vänner. Mina vänner. Mina bekanta. Mina kollegor. Fredagskvällar. Lördagsmorgon. Söndagseftermiddag. Sms. Banklån. Folk som räddar världen. Folk som vågar. Skratt efter fis. Fis efter skratt. Bjällerklang. Hästryggar. Kattmagar. Sverige. Världen.

4 kommentarer:

Maria sa...

Åh, så himla fantastiskt inlägg!

egoistiska egon sa...

Oj vad fint.

Kärlekskrank sa...

"Att min man inte köper blommor när jag är ledsen utan lysande ljushus som spelar musik. Lysande ljushus som spelar musik. Att min man inte blir ledsen fast att jag råkar välta ner det lysande ljushuset så att det går sönder. Ett trasigt lysande ljushus."
Fantastiskt fint.

Jenny sa...

Tack snälla ni, ni är ju med på listan!