28 juni 2006

Den där om Sudokon

Sudoko*. Sudoko är djävulens spel. Jag hatar Sudoko samtidigt som jag är så förbannat fascinerad.

Jag vågade vägra Sudoko väldigt länge, för jag visste att det fanns två alternativ:
1. Jag kommer att vara asgrym på skiten och jag kommer fastna och tvinga folk på fester att prata Sudoko istället för väder
2. Jag kommer att vara skitkass på skiten och jag är skitkass på att vara skitkass på skit och jag kommer tvinga folk på fester att prata Sudoko istället för väder.

Jag hade tråkigt på jobb. Det låg en Sudokobok bredvid mig som ropade ”du vet att jag vet att du vill! Ta mig, ta miiiiiig håååååårt!” Jag la in boken på toaletten. Sudokoböcker kan skrika genom väggar, let me tell you.


Så jag tänkte att "vafan", för varje sommar brukar jag lära mig nya saker. 2005 lärde jag mig jonglera. 2004 lärde jag mig att byta däck på cykeln (eller okej, M tvingade mig), så jag tänkte att 2006 kunde få bli Sudokons år. Fy helvete, din djävla Epimeteus, du borde gjort sluka eld till din grej -06.

Sudoko infördes under Andra världskriget av japanerna. De hade små, små mustaschprydda herrar i hatt som satt och klurade fram Sudokopussel som de senare kastade ner till de allierade, som genast satte sig ner och började klura. Därmed vann Japan kriget. Eller skulle gjort om inte USA blev sura för de förbannade Sudokopusslen och bombade med de där bomberna.

Och sommaren 2006 satt en liten tjej på sitt jobb och hamnade, så klart, i kategori nummer två.

*Varning: Jag kommer att stava detta ord fel flera gånger och inte veta om det ska vara stor eller liten bokstav i början. Jag gissar på stor.

9 kommentarer:

jimmyroq sa...

Klart de hade hatt! Själv motstår jag. Lycka till med boken.

Anonym sa...

sådducko... ja jag hörde väl fel första gången... vägrade också befatta mig med skiten... men nu är jag torsk, minst 1/dag (SvD:s svårare) måste avverkas i ren mani

Anonym sa...

..men Sudoko är ju bra hjärnsläpp för hjärnan (doh'). och ganska lätt är det faktiskt ;-)

Jenny sa...

Menvafan! Jag klarar inte ens "superlätt"! Vad är hemligheten? Måste man vara duktig på matte, dyrka djävulen, vad? Jag har kommit tills det finns två rutor kvar, men det är så klart bara för att retas, för sen blir det stopp och jag måste fuska.

Anonym sa...

nej matte har inget med Sudoku att göra, däremot logik och uteslutningförmåga - det är oftast bra att fundera på var en viss siffra INTE kan vara om man tänker våg- och lodrät rad. Samt leta upp var den MÅSTE vara om man redan har siffran i två 9-rutor, ovanför eller bredvid varandra / sudokunerden

Anonym sa...

spiken i kistan
JAG TÄNKER INTE PROVA SKITEN!

Jenny sa...

Robrunsthlm: Jag antar att jag är skitkass på logik då. Jag får koncentrera mig på att göra världen vacker och minnas vem som var statsminister när istället. Och dina tips hjälper inte, jag har redan läst tipsboken. Jag är fortfarande kasssomfan!

Jag: Du kanske är asgrym? Tycker du ska testa och om det inte funkar så kan vi lära oss sluka eld tillsammans!

egoistiska egon sa...

jag vägrar också, av exakt samma skäl du uppgav. never ever, jag kommer aldrig ha ett liv efteråt isf.

Jenny sa...

Egoegon: Precis. För nu har alla tidningar skiten. Skulle inte göra något annat om dagarna!