15 mars 2007

Den där om mina grannar

Min grannes lampa hade varit tänd tre dagar i sträck och fönstret var öppet. Dag och natt. Och mja, jag är väl ingen fönsterfluktare direkt, men kommer man hem sensent tre dagar på raken (inte för att jag haft bortamatch, utan mer: tack, bibliotek för att du har öppet till 22.oo) så märker man liksom saker. Och egentligen borde jag ha blivit Sherlock/Ture/Hercule för jag började genast lägga ihop ett och två och kom fram till tre: personen som bor där måste ha dött. Så var dock inte fallet, för ikväll är lampan släckt. Dött folk släcker inte lampor.

Det är något konstigt att bo så här nära folk och inte ha någon aning om vem de är. Jag vet att Lenartsson, som har postfacket ovan mig, har varit bortrest (eller död(!)) vääääldigt länge, för reklamen börjar sticka ut. Jag vet även att en person knullar en annan person på tredje våningen, men det är mest för att de är mina kompisar och bor ihop. Dock har jag ingen aning om tjejen som bor bredvid mig föredrar rött eller vitt vin. Jag vet inte vad hon pluggar, vad hon drömmer om eller om hon var en hästtjej när hon var mindre, fast att hon bor närmre mig än vad min mamma gör (min mamma föredrar rö-vin, pluggar inte längre, drömmer om att gå ner fem kilo och ogillar hästar, mest för att hon är rädd för dem sen en sparkade mig när jag var femton).

Jag vet vad mina grannar har för gardiner, vilken låt som är deras favorit just nu (Cupids Chokehold av Gym Class Heroes. Klockan åtta på söndagsmorgonen. Tack. Jag älskar dig med!). Jag vet vem som är uppe länge och vem som går upp tidigt. Jag vet vem som tvättar mörka respektive ljusa kläder, det är bara att titta på luddet som aldrig rensas i torktumlaren som ingen förstår sig på. Jag vet att ingen använder mangeln, eftersom den varit trasig sen jag tog sönder den för två år sedan. Jag vet även vem som brukar ha fest och vem som har trådlöst bredband (hade det inte varit studentgratis med vanligt så hade jag varit sur för att du blockerar det, din snåla djävel!).

Jag och en av de där som knullar på tredje våningen har pratat om att ha en husfest, så att alla i huset får leka, supa sig fulla och sen vakna i valfri lägenhet. Vi tycker att det är en jättefin idé. Vi tänker ha festen precis innan sommaren, så att det även blir lite av en gårdsfest. Vi tänkte börja med mingel på våning fyra, sen jobba oss neråt och sluta på gården.

Jag kommer få jättemånga bästisar i mitt hus. Förhoppningsvis kommer de att märka om jag dör och lämnar lampan tänd i för många dagar.

12 kommentarer:

Kristoffer sa...

Yo. Det är så vansinnigt det där med grannarna i en storstad. Jag flyttar runt rätt mycket, eftersom jag fram tills nu tramsat runt på en massa andrahandskontrakt. Nu måste jag flytta inom två veckor, så nu tänker jag köpa en bostadsrätt och sluta tramsa, men i alla fall. Det sjukaste: I den lägenhet jag bor i nu finns det ingen toalett. Det är en rätt stor trea mitt i stan, men det är ett omgjort kontor och toaletten är i gången, precis utanför min ytterdörr. Grejen: Det finns en lägenhet till på den här våningen, men den ligger i en annan trappuppgång. Den lägenheten har heller ingen toalett, så innehavaren går på samma toa som jag. Okej så långt. Jag har knackat på tjejens dörr ett par gånger, (Jag hör att det är en tjej på stegen.) men då har hon inte varit hemma. Såååååååå.... Vi har aldrig träffats, men ibland hör jag henne klampa förbi i gången, som går längs hela min lägenhet, för att gå på toa. Vi synkar in att vi köper toapapper varannan gång och städar lite godtyckligt då och då. Men, vi har alltså aldrig sett varandra. Nu har det gått så lång tid (ett halvår) att det skulle kännas konstigt om vi skulle springa på varann. Det måste väl ändå vara den sjukaste granngrejen? Varje gång jag flyttar tänker jag att jag ska knacka på hos alla och påresentera mig. Nästa gång... Då jävlar ska knacka på i hela kvarteret.

Jenny sa...

Oh! Oh! Du måste lämna en liten lapp till henne ju! "Jag flyttar snart. Det var trevligt att dela toalett med dig!" Det kan leda till mycket. Vänner. Jobberbjudande. En kärleksrelation. Tänk så fint ni hade kunnat berätta för barnbarnen!

It´s all about me sa...

oh, tänker på ryssen som låg mördad 2 veckor i blod utan att folk märkte...i studentkorridor! (bott där innan jag bodde där jag bor nu) Fy fan. Mina grannar nu är helt sjuka i huvvet...oxå skrivit blogginlägg om mina grannar, hehe...hoppas jag får bättre grannar nu, som skulle märka om jag dog. Bra idé med fest!

Jenny sa...

What? Mina grannar är inte så tossiga när jag tänker efter. Eller så är det för att det är ganska bra ljudisolerat.

Daniel Storey sa...

Hon som bor rakt under mig har ibland en nattlig gäst som verkar älska att sjunga med i Takida-låtar på maxad volym. Han sjunger faktiskt rätt bra och måste antagligen ha en jäkla pipa, för jag hör tydligt och huset är i vanliga fall inte särskilt lyhört. Men jag vet inte vad jag tycker om att han gör mitt i natten på en torsdag. Dessutom är jag inget stort Takida-fan.
Hon som bor där brukar inte sjunga med, undrar om hon sitter och beundrar sin sångare? Nu ska hon iallafall sälja sin lägenhet. Så nu är jag ruskigt nyfiken på vem eller vilka som flyttar in.
Jag hoppas som fasen på att det ska vara någon som hjälper mig dra ner medelåldern i kåken. Och visst, de kan till och med få lyssna på Takida då och då.

Jenny sa...

Är du säker på att det inte är hon som sjunger då? Jag hoppas att du får en rolig granne. En som sjunger med i låtar av Dolly Parton och som bjuder in dig på jordgubbstårta.

egoistiska egon sa...

åh. nu saknar jag min gubbgranne under mig. jag förstod att han nog dött när persiennerna var uppdragna, de hade aldrig tidigare varit uppdragna på sex år. hemskt.

Daniel Storey sa...

Jag har hört henne skratta samtidigt. Annars hade jag inte varit helt säker på att jag inte hade sveriges svar på Nina Simone under mig.
Dolly och tårta låter som en wunderbar kombo, håller tummarna för det!

Anonym sa...

jadu...det där med grannarna tycker jag känns jätteintressant faktiskt att få veta vilka det är! Dock så känner jag att det där med husfest och att sen kanske vakna bakom någon annan dör än min egen känns lite läskigt, med tanke på att medelåldern i min trappuppgång nog är 55 år. Jag tror jag satsar på ett saftkalas ute på gräset, en picknick eller dylikt istället?

Jenny sa...

Egon: Åh. Alla gamla och ensamma grannar (och alla andra, ensamma med, för den delen) borde bli inbjudna på bullkalas varje söndag!

Storey: Hade Nina bott under mig så hade jag flyttat in hos henne och tvingat henne att sjunga för mig varje minut på dagen. Nina är bäst.

Erika: Haha! Medelåldern i mitt hus är nog runt 22, så här är det mer okej.

Anonym sa...

För ca 10 år sedan bodde jag i en LYHÖRD 2:a. Jag satt i sovrummet(toan var vägg i vägg med sovrummet) och hörde hur det ringde hos grannen under. Han skriker till sin sambo: svara, jag sitter och skiter. Liiiiite mer info än man vill ha*S*

Jenny sa...

Kvinnafrumamma: Ha! Ja, ibland blir det lite mer kollektiv än vad man vill.