14 mars 2007

Den där om optikern

Det är oh, so much fun att gå till optikern. Eller inte. Han frågar vilket som är bäst "det här... eller det här" och både det här och det här ser ju för fan likadant ut och man måste gissa vad han vill att man ska säga. Sen frågar han vad man ser för bokstäver och eftersom man måste vara bra på allt så låtsas man att man ser vad det står och säger "D!" fast att man borde sett att det var ett O! (eller ännu värre - ett P!). Och sen vill han titta en i ögonen och siter sådär sketanära så att det blir pinsamt och han säger att man är lite röd i ögonen och man säger att det är för att man håller på att bli förkyld, fast att man har använt månadslinserna i två månader, inte en som man borde, för att det är så djävla dyrt att man inte har råd med enmånadslinser. Sen, när man är på väg ut ur affären, så råkar man spontanköpa ett par solglasögon för runt ettåsex.

14 kommentarer:

It´s all about me sa...

haha! (är oxå inne på månad två med mina, men var ju några veckor utan, men ändå..haha)

Jenny sa...

Jag är skitnojig dock, har drömt flera nätter i rad att jag blivit blind eller ser skitdåligt. Fast nu = no more! Nu ska vi ha gröna ögon, eftersom vi ska ha gröna linser.

It´s all about me sa...

kan ej fatta att jag låtit mig själv ha mina frlänge nu...men tanke på vad jag varit med om i Argentina! Svor på att aldrig mer ha linser...and here I am!!! Dessutom GAMLA. Hur snål får man vara???

SARA sa...

jag kör på mina endagslinser tills de går sönder. det brukar ta några veckor minst. mycket ekonomiskt således, och helt klart anpassat för studentekonomin.

Chris sa...

ojdå. jag köper bara glasögon på bensinmackar. asså alla glasögon, både läsglasögon och solglasögon. jag behöver såna där ålderslipningar, typ +1. sen slarvar jag bort ett par i veckan, eller sätter mig på dem och så. då känns det bra att de inte var dyra.

fast med tanke på hur många par jag har kunde jag kanske ha köpt ett par snygga för samma slant. oh well.

Jenny sa...

Annaluna: Linser känns kanske inte så farligt, men gamla?

Sara: Jisses, jag skulle bli helnojig. Får alltid ont i huvudet när linserna är gamla, men det kanske är inbillning.

Christina: Här har du en med typ 2,5 i synfel, så utan hjälp är jag halvblind. Solglasögon från macken har jag med, men de går bara sönder och så tappar jag bort dem varje gång jag använder dem, så nu blev det snobbsolglasögon. De förra jag köpte för typ fem år sedan används fortfarande och de är mina bebisar, så jag håller lite mer koll på dem.

Tina sa...

jag borde gått till optikern för ett halvår sen, minst. men sist jag var hos där skaffade jag mina allra första glasögon (skyller det på för mycket kurslitteratur) och det var just sådär som du skriver. jag hade ingen aning om jag fått rätt styrka när jag gick därifrån, men glasögonen var röda och fina. anade inte då att bågarnas tjocklek skulle bli skygglappar som tvingar mig att vända på hela huvudet om jag vill titta åt sidan. nu ligger de i sitt fodral och får bara ibland komma fram som en trevlig accesoar

Jenny sa...

Signe: Jag hittade ett par glasögon jag ville ha med. Bågarna kostade tvååsju. Liiiite för dyrt just nu, eftersom mina glasögon fortfarande funkar efter tre år. Jag har provat att sätta mig på dem (som jag gjorde med de förra för att de skulle gå sönder så att jag kunde köpa nya) men de djävlarna är starka som en oxe!

Tina sa...

hade du inte velat ha nya så hade de garanterat gått sönder om du satte dig på dem. Typiskt

Jenny sa...

Ja, och det hjälper nog inte så mycket heller, de är väldigt... keen (hjälp! vad är det svenska ordet?) på att fixa och laga, så de hade säkert fixat ihop dem på nolltid. Jag funderar på att köpa nya ändå, i sommar, när jag tjänar lite mer än fjuttiga nästansjutusen.

S sa...

Klart du ska ha grymma solisar för ettåsex!!

Jenny sa...

Sandra: Självklart! Med en budget där jag måste välja om jag vill ha mjölk eller fil passar det skitbra! ;)

Anonym sa...

Det är jobbigt när man ska försöka förklara för dem varför man inte köper linserna hos dem utan på internet. "var köper du linserna" "Ehhh, ja, alltså... jag använder dem ju inte så ofta så... ehhh, eller. men du förstår, hmmm..."

Jenny sa...

ff: Jotack, jag vet! Min optiker är lite med i tiden, så deras priser följer marknaden lite och det är nu billigare att köpa dem där, så jag slipper ljuga.